CRUISES

Zoveel cruises. Hoe te kiezen?

Er bestaan nogal wat vooroordelen en misverstanden over cruises.
Maar het is juist dat er grote verschillen bestaan tussen de schepen onderling, gaande van de gigantische schepen met duizenden passagiers die tussen de grote havens varen tot de zeer kleine, authentiekere jachten met beperkt comfort. Daartussen een hele reeks romantisch, middelgrote, rivier, zeil, expeditie en luxeschepen.

Het belangrijkste is een betrouwbare en de voor u juiste keuze te kunnen maken tussen de vele honderden schepen die de zeeen bevaren.
Als Travel Expert wil ik u hierbij graag helpen.

Hieronder een overzicht van de verschillende rederijen waarmee Bliss Out Travel samenwerkt:

  • Amawaterways
  • Celebrity Cruises
  • Compagnie Du Ponant “Yacht & Expedition Cruises”
  • Croisi Europe
  • Crystal Cruises
  • Hapag-Lloyd Cruises
  • Holland America Line
  • MSC Cruises
  • Oceania Cruises
  • Paul Gauguin Cruises
  • Regent Seven Seas Cruises
  • Royal Caribbean
  • Seabourn
  • Seadream Yacht Club
  • Sea Cloud
  • Silversea
  • Star Clippers
  • Windstar Cruises

Cruisen is momenteel de sterkst groeiende sector binnen het toerisme. De dag van vandaag worden cruisevakanties goedkoper, dankzij het spel van vraag en aanbod.

Wenst u meer inlichtingen over bepaalde progromma’s en rederijen?
Aarzel dan niet mij te contacteren.

Voor veel gestelde vragen over cruises, klik hier.

MEEST GESTELDE VRAGEN OVER CRUISES

EEN CRUISEVAKANTIE, IS DAT DUUR?

Op het eerste zicht is een cruise misschien iets duurder dan een vakantie aan land. Belangrijk is dat bij een cruise alle maaltijden aan boord (soms tot meer dan 10 per dag) alsook alle entertainment aan boord inbegrepen zijn. De dranken, bepaalde activiteiten, excursies en fooien zijn meestal extra te betalen maar bij bepaalde rederijen is dit ook inclusief.

Steeds meer rederijen hanteren het systeem van vraag en aanbod. Ook de dagkoers van vreemde valuta zoals de Amerikaanse dollar en het Brit- se pond speelt een rol in de prijsbepaling. Hierdoor is het onmogelijk om de actuele prijzen te publiceren. Het loont zeker de moeite uw vertrouw- de reisagent te contacteren om naar de huidige prijzen te laten vragen.

HOE MAAK IK EEN KEUZE TUSSEN DE REDERIJEN?

Tussen de rederijen zijn er enorme verschillen. Uw keuze is afhankelijk van een aantal factoren zoals o.a. het vaargebied, de vaarroute, de reis- periode, de grootte van het schip, de geboden faciliteiten en activiteiten, het entertainment, de kajuittypes, het niveau van de service, de algemene sfeer aan boord, enz.

Bepaalde rederijen hebben alleen grote schepen terwijl andere enkel kleine zeiljachten hebben. Bij bepaalde rederijen is de sfeer aan boord bepalend terwijl bij andere de gastronomie doorweegt. Vanzelfsprekend zijn wij graag behulpzaam bij het maken van de juiste keuze van uw cruisevakantie.

HOE MAAK IK DE KEUZE VAN MIJN KAJUIT?

Of u best een binnen- of buitenkajuit, wel of niet met balkon & en/of suite, neemt, hangt af van uw persoonlijke wensen.

Een binnenkajuit is niet minderwaardig aan een buitenkajuit. Het grote verschil is dat u in een binnenkajuit geen daglicht hebt. Buitenkajuiten hebben patrijspoorten of panoramische ramen. Deze kunnen echter niet geopend worden. Behalve binnen- en buitenkajuiten hebben de meeste schepen ook kajuiten met balkon die vaak ingedeeld worden in gewone buitenkajuiten met balkon, minisuites en suites.

WAT BETEKENT EEN KAJUIT “OP GARANTIEBASIS GTY”?

Normaal gezien krijgt u bij reservatie een kajuitnummer toegewezen. Soms gebeurt het dat u enkel nog op “garantiebasis” kunt boeken, dit vooral bij promoties.

In deze gevallen wordt door de rederijen een “garantie” afgegeven voor een bepaald kajuittype tegen het daarvoor geldend tarief. U ontvangt dan meestal enkele weken voor vertrek of bij inscheping het kajuitnummer. Bovendien hebt u ook kans om een upgrading te krijgen.

ZIJN ER KLEDINGVOORSCHRIFTEN?

Cruisen is een stijlvolle manier van reizen. Overdag draagt u gemakkelijke vrijetijdskledij, ’s avonds is het allemaal wat eleganter. Een smoking hoeft u niet mee te nemen.
Op speciale avonden, zoals de Captain’s Dinner, is iets meer formele kledij aangewezen. Voor de heren vest & das, voor de dames een cocktailjurk. Bij uw reisdocumenten ontvangt u meer informatie over de dresscode aan boord.

HOE BETAAL IK AAN BOORD?

De meeste kosten die u aan boord maakt (drankjes, excursies, …) worden op de scheepsrekening bijgeschreven op vertoon van uw cruisekaart. Wij adviseren u zeker om een kredietkaart mee te nemen en bij het inschepen de rederij de volmacht te geven om de rekening op het einde van uw cruisevakantie hiermee te regelen. De laatste dag voor uw ont- scheping ontvangt u de rekening. Indien er betwistingen zijn kunt u dit nog altijd aan de receptie bespreken. Indien u niet over een kredietkaart beschikt, dient u bij inscheping een borgsom kontant te betalen.

MAG IK NOG ROKEN AAN BOORD?

Meer en meer cruisemaatschappijen gaan voor “non smoking”. Op de meeste cruiseschepen mag enkel nog gerookt worden in speciaal daar- voor bestemde ruimtes. In uw kajuit mag u niet roken.

WELKE FACILITEITEN ZIJN ER AAN BOORD?

De meeste schepen zijn standaard uitgerust met één of meer restaurants, meerdere bars en lounges, een bibliotheek, een internetcafé, een theater, één of meer zwembaden, één of meer bubbelbaden, een fitnesscenter, een schoonheidssalon, een kapsalon, een sauna, een jogging track, een golfsimulater en een wasserij.

Van een aantal faciliteiten (zoals o.a. het zwembad, de bubbelbaden, de bibliotheek, het fitnesscenter, enz.) kunt u gratis gebruik maken terwijl andere (zoals o.a. het schoonheidssalon, het kapsalon, de wasserij, inter- netverbinding, emailverkeer, enz.) extra betalend zijn. In het dagprogram- ma, dat dagelijks in uw kajuit afgeleverd wordt, vindt u alle mogelijke informatie betreffende de faciliteiten aan boord.

WELKE ACTIVITEITEN VINDEN PLAATS AAN BOORD?

Aan boord van een cruiseschip worden elke dag van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat allerlei activiteiten georganiseerd zoals o.a. kunstveilingen, lezingen, kookcursussen, muziekwedstrijden, enz. Voor kinderen en jongeren worden aparte activiteiten voorzien.

De activiteiten verschillen van rederij tot rederij en van schip tot schip. Vooral aan boord van de grote schepen is de keuze erg groot zodat u zich zeker niet verveelt. Aan boord van kleinere schepen is de keuze meestal beperkter. Dagelijks ontvangt u een krantje, waarin de activiteiten van de dag per uur opgesomd worden.

KAN IK OP VOORHAND MIJN EXCURSIES RESERVEREN?

Alle rederijen bieden begeleide excursies aan die extra te betalen zijn. Bij sommige rederijen (zoals Regent Seven Seas Cruises) zijn excursies inbegrepen in de prijs van de cruise.

De meeste rederijen die wij aanbieden sturen enkele weken op voorhand een informatiepakket met het excursie-aanbod, zodat u deze reeds op voorhand kunt reserveren. Het is aangewezen om veel gevraagde excur- sies tijdig te reserveren. Wij zijn u hierbij graag behulpzaam.

WELKE FORMALITEITEN MOET IK IN ACHT NEMEN?

Als u op cruise gaat dient u in het bezit te zijn van geldige identiteits- papieren. De meeste rederijen vragen tegenwoordig een internationale reispas, dat nog 6 maanden na terugreis geldig is, ook voor cruises binnen Europa. Kinderen dienen in het bezit te zijn van een eigen internationale reispas, ongeacht hun leeftijd, met pasfoto.

Voor bepaalde landen is een visum vereist terwijl voor andere dan weer bepaalde inentingen nodig zijn. Sommige rederijen verzorgen een visum als u een door de rederij georganiseerde excursie reserveert. Informeer ons vooraf zodat u de nodige stappen kan ondernemen en de nodige documenten kan aanschaffen.

Andere nationaliteiten: gelieve contact op te nemen met uw ambassade, die u graag de nodige informatie bezorgt.
Belangrijk: u bent zelf verantwoordelijk voor het correct doorgeven en controleren van deze gegevens. Footprints is niet aansprakelijk voor fou- ten in de door u verstrekte persoonlijke gegevens als namen, geboorteda- ta, reispasgegevens enz. Eventuele wijzigings- en/of annuleringskosten die hieruit voortvloeien zijn geheel voor eigen rekening.

IS EEN REIS- EN ANNULATIEVERZEKERING NOODZAKELIJK?

Waar u ook heen gaat, als u op vakantie vertrekt, sluit u best een reisver- zekering en/of annulatieverzekering af.

Wellicht hebt u redenen om dit niet te doen, maar vergeet niet dat het afsluiten van een verzekering u veel ellende kan besparen bij onverwach- te tegenslagen. Wij adviseren u graag indien u hierover informatie wenst.

HOE WERKT INSCHEPEN & ONTSCHEPEN?

Het inschepen begint gewoonlijk pas enkele uren voor vertrek (meestal tussen 13 en 15 uur). Het exact uur van inscheping wordt vermeld op de reisdocumenten. Aan de check-in balie wordt uw bagage in ontvangst genomen en ont- vangt u de sleutel (meestal een kaart) van uw kajuit. U gaat aan boord en een bemanningslid zal u altijd begeleiden naar uw kajuit. De bagage wordt apart aan boord gebracht en afgeleverd in uw kajuit. Uw hand- bagage dient u zelf mee aan boord te nemen. Op de laatste avond van de cruise ontvangt u gekleurde bagagelabels, die overeenkomen met uw opgegeven reisschema. Meestal komt het schip zeer vroeg aan in de laatste haven. De ontscheping vindt plaats nadat het schip vrijgegeven wordt door de plaatselijke autoriteiten. Zodra dit gebeurd is wordt in alle publieke ruimtes en aan dek omgeroepen welke kleur bagagelabels aan de beurt is voor ontscheping. Passagiers die een vroege terugvlucht geboekt hebben mogen uiteraard eerst van boord.

WELKE TAAL SPREEKT MEN AAN BOORD?

Op de meeste schepen is Engels de voertaal, behalve bij Ponant “Yacht & Epedition Cruises” waar dit het Frans is en bij Hapag-Lloyd Cruises het Duits en Engels. Maar steeds wordt er ook Engels gesproken.

Behalve op de schepen waar Frans en Duits de voertaal zijn, zijn het dagprogram- ma en het menu in het restaurant altijd in het Engels verkrijgbaar. Op de meeste schepen is het dagprogramma – naargelang de verschillende nationaliteiten van de passagiers aan boord – ook in een andere taal verkrijgbaar.

ZIJN MAALTIJDEN EN DRANKEN INBEGREPEN?

Cruises worden altijd aangeboden op basis van vol pension: dit betekent dat alle maaltijden aan boord inbegrepen zijn.

Als het schip in een haven ligt en u gaat van boord dan kunt u de maal- tijd(en) aan land gebruiken maar u kan uiteraard ook terug aan boord komen om te lunchen en/of te dineren. Aan boord is water, koffie en thee de ganse dag door gratis te verkrijgen. Andere dranken zijn meestal extra te betalen behalve bij die rederijen waar een all inclusive formule aange- boden wordt. In de kajuiten is een minibar aanwezig.

Op de grotere schepen wordt het diner meestal in 2 zittingen (rond 18u15 en rond 20u15) geserveerd – alhoewel “open seating” meer en meer de regel wordt. De meeste schepen hebben ook hun specialiteitenrestaurants, waar u uw plaats best op voorhand reserveert. Sommige rederijen vragen hier een toeslag voor.

WAT IS EEN TENDER?

Een tender is een reddingssloep waarmee passagiers aan land gebracht worden als een schip in een haven niet aan de kade kan aanleggen maar voor anker moet gaan.

BEN IK BEREIKBAAR AAN BOORD?

De rederijen die Footprints aanbiedt zijn allemaal uitgerust met één of meer internetruimtes waar u mits betaling, kan surfen of uw emails raadplegen. Meer en meer schepen hebben WiFi, zodat u uw eigen laptop kunt ge- bruiken aan boord en een internetaansluiting in uw kajuit. De prijs van de internetverbinding varieert van rederij tot rederij.

Aan boord van de meeste cruiseschepen bent u bereikbaar per GSM zolang het schip zich binnen het bereik van de GSM-masten aan land bevindt. Een aantal schepen is uitgerust met een eigen GSM-netwerk waardoor uw GSM ook op zee werkt. Bepaalde landen zoals o.a. Frans Polynesië hebben een eigen GSM-netwerk dat niet toegankelijk is voor andere gebruikers. Voor de Verenigde Staten hebt u triband-GSM nodig omdat daar een andere bandbreedte gehanteerd wordt dan in Europa. In Zuid-Amerika wordt dan weer een heel ander systeem gebruikt. Infor- meer voor vertrek bij uw GSM-provider of uw toestel geschikt is voor de regio waarin u gaat varen.

Uw kajuit is uitgerust met een “direct-dial” telefoontoestel dat een recht- streekse verbinding tussen u en de thuisblijvers of omgekeerd toelaat. De verbinding verloopt via satelliet en is bijzonder duur. Het is dus raadzaam om te telefoneren als u aan land bent. In geval van nood kan uw familie het schip bereiken via de telefoon of de fax in het commandocentrum. Bij uw reisdocumenten ontvangt u ook al deze gegevens.

FOOIEN

Aan boord van alle cruiseschepen krijgt de bemanning buiten een standaardloon een fooi. Het bedrag dat u dient te voorzien verschilt van rederij tot rederij – richtprijs: 12 USD per persoon en per dag. Bij uw reisdocumenten vindt u de nodige richtlijnen.

De manier waarop fooien gegeven worden verschilt van rederij tot rede- rij. Bij sommige rederijen worden op de laatste avond van de cruise omslagen in uw kajuit afgeleverd die u aan de betreffende bemanningsleden kunt overhandigen. Bij andere rederijen worden de fooien automatisch toegevoegd aan uw scheepsrekening. In dat geval bent u vrij het bedrag te laten verlagen of verhogen naargelang uw graad van tevredenheid en eventueel een fooi in de hand te geven.

Bij rederijen, die een all inclusive formule aanbieden, zijn de fooien inbegrepen in de prijs van de cruise

BLISS OUT KENMERKEN

ruim afwisselend aanbod op maat
persoonlijke begeleiding aanwezig
Belgische lokale agenten
kindvriendelijk programma mogelijk
duurzaam toerisme